FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR : INDIA
1.0 PENGENALAN FALSAFAH
1.
Falsafah
berasal daripada bahasa Greek iaitu philosophia.
2.
Philo
= mencintai atau cinta.
3.
Sophia
= kebijaksanaan/pengetahuan atau kebenaran.
4. Ilmu
falsafah adalah ilmu yang menyelidik mengenai ketuhanan, manusia dan alam
semesta.
2.0 PENGENALAN FALSAFAH
PENDIDIKAN TIMUR
1. Pandangan
Timur : Seorang manusia yang memiliki sgaris panduan tingkah laku berdasarkan
nilai-nilai abstrak.
2.
Falsafah
Pendidikan Timur boleh digolongkan dalam dua aliran fahaman yang utama, iaitu :
a.
China
• Konfusianisme
b. India • Buddisme • Hindunisme
3.0 KONSEP
FALSAFAH TIMUR
1. Menyatakan
bahawa pendidikan merupakan sesuatu elemen yang amat penting bagi seseorang
individu baik di dunia mahupun akhirat.
4.0 PRINSIP
FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR
1.
Kehidupan
akan berubah jika mereka sanggup berubah.
2.
Sikap
seseorang penentu pencapaian kebahagian.
3.
Manusia
belajar melalui pemerhatian alam semula jadi.
4.
Refleksi
kendiri atau muhasabah diri terhadap pemerhatian tersebut.
5.
Menimbulkan
rasa kesyukuran terhadap Tuhan atau keinginan untuk bertaubat.
6.
Setiap
manusia ingin memperoleh kebijaksanaan dan mencapai nirvana.
7. Apabila
kita sudah menjadi bijak, secara automatik, kita akan berbuat baik dan
mengelakkan dari melakukan kejahatan.
5.0 FALSAFAH
PENDIDIKAN TIMUR : INDIA
1.
Falsafah
pendidikan di India lebih 4000 tahun.
2.
Penulisan
tertua: Vedas Moksa (Buddha- nirvana).
3.
Hinduisme
- Yoga untuk mencapai peringkat moksa.
4.
Buddhisme
- Penghapusan nafsu.
5. Diikat
dalam kehidupan melalui karma iaitu prinsip tindakan manusia menentukan kejadiannya.
6.
Asasnya
ditumpukan kepada ajaran agama :
a.
Hindunisme
b. Buddhisme
6.0 BUDDHISME
1.
Pengasasnya
Siddharta Gautama (563-483 SM) iaitu Putera di Nepal.
7.0 HINDUNISME
1.
Mula
berakar umbi lebih 4000 tahun yang lalu di India.
2.
Mempunyai
75% penganut.
3.
Penganut
Hinduisme percaya yoga sesuatu amalan untuk mendisplinkan mental dan fizikal
8.0 FALSAFAH DI
INDIA - VEDAS
1.
Bermakna
suci –Moksa (Nirvana) : Kelepasan daripada penderitaan.
2. Penganut
percaya mereka akan terlepas daripada nirvana jika dapat melepaskan diri
daripada nafsu keduniaan dalam kehidupan.
9.0 RABINDRANATH
TAGORE (1861-1941)
1.
Ahli
falsafah dan penyair dari India.
2. Pendidikan
sebagai proses yang bertujuan untuk melahirkan manusia yang berfikiran
sempurna, berupaya mencapai segala aspek kehidupan, seperti aspek fizikal,
intelek, moral dan kerohanian dengan penuh bermakna.
3.
Pendidikan
harus menjadi suatu proses berhidup, dinamik serta realistik.
10.0 ABD AL-GHANI ‘UBUD (1993:141) – FALSAFAH
PENDIDIKAN
1.
Falsafah
lahir daripada perbezaan faktor sejarah, budaya dan persekitaran.
2. Falsafah
pendidikan mestilah didasarkan kepada kepada asas yang kukuh, diyakini dan
tidak mudah berubah.
3. Kebenaran
falsafah mestilah boleh dibuktikan dengan kajian atau ujikaji sehingga diyakini
bahawa falsafah tersebut boleh dipercayai (al-Nahwi, 2000).
11.0 KESIMPULAN
1. Secara
keseluruhannya falsafah barat ,islam dan timur mempunyai perbezaan yang ketara
dari segi konsep, prinsip dan lain-lain serta
mempunyai persamaan melalui kaedah pendidikan yang menggalakkan pemikiran
kritis.
Disediakan oleh : Ng Chin Pei
No comments:
Post a Comment