Sunday, 1 April 2018

FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR : INDIA


FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR : INDIA

1.0 PENGENALAN FALSAFAH
1.     Falsafah berasal daripada bahasa Greek iaitu philosophia.
2.     Philo = mencintai atau cinta.
3.     Sophia = kebijaksanaan/pengetahuan atau kebenaran.
4.  Ilmu falsafah adalah ilmu yang menyelidik mengenai ketuhanan, manusia dan alam semesta.

2.0 PENGENALAN FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR
1. Pandangan Timur : Seorang manusia yang memiliki sgaris panduan tingkah laku berdasarkan nilai-nilai abstrak.
2.     Falsafah Pendidikan Timur boleh digolongkan dalam dua aliran fahaman yang utama, iaitu :
a.     China • Konfusianisme
b.     India • Buddisme • Hindunisme

3.0 KONSEP FALSAFAH TIMUR
1.  Menyatakan bahawa pendidikan merupakan sesuatu elemen yang amat penting bagi seseorang individu baik di dunia mahupun akhirat.

4.0 PRINSIP FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR
1.     Kehidupan akan berubah jika mereka sanggup berubah.  
2.     Sikap seseorang penentu pencapaian kebahagian.
3.     Manusia belajar melalui pemerhatian alam semula jadi.
4.     Refleksi kendiri atau muhasabah diri terhadap pemerhatian tersebut.
5.     Menimbulkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan atau keinginan untuk bertaubat.
6.     Setiap manusia ingin memperoleh kebijaksanaan dan mencapai nirvana.
7.   Apabila kita sudah menjadi bijak, secara automatik, kita akan berbuat baik dan mengelakkan dari melakukan kejahatan.

5.0 FALSAFAH PENDIDIKAN TIMUR : INDIA
1.     Falsafah pendidikan di India lebih 4000 tahun.
2.     Penulisan tertua: Vedas Moksa (Buddha- nirvana).
3.     Hinduisme - Yoga untuk mencapai peringkat moksa.
4.     Buddhisme - Penghapusan nafsu.
5. Diikat dalam kehidupan melalui karma iaitu prinsip tindakan manusia menentukan kejadiannya.
6.     Asasnya ditumpukan kepada ajaran agama :
a.     Hindunisme
b.     Buddhisme

6.0 BUDDHISME
1.     Pengasasnya Siddharta Gautama (563-483 SM) iaitu Putera di Nepal.

7.0 HINDUNISME
1.     Mula berakar umbi lebih 4000 tahun yang lalu di India.
2.     Mempunyai 75% penganut.
3.     Penganut Hinduisme percaya yoga sesuatu amalan untuk mendisplinkan mental dan fizikal

8.0 FALSAFAH DI INDIA - VEDAS
1.     Bermakna suci –Moksa (Nirvana) : Kelepasan daripada penderitaan.
2.  Penganut percaya mereka akan terlepas daripada nirvana jika dapat melepaskan diri daripada nafsu keduniaan dalam kehidupan.

9.0 RABINDRANATH TAGORE (1861-1941)
1.     Ahli falsafah dan penyair dari India.
2.  Pendidikan sebagai proses yang bertujuan untuk melahirkan manusia yang berfikiran sempurna, berupaya mencapai segala aspek kehidupan, seperti aspek fizikal, intelek, moral dan kerohanian dengan penuh bermakna.
3.     Pendidikan harus menjadi suatu proses berhidup, dinamik serta realistik.

10.0  ABD AL-GHANI ‘UBUD (1993:141) – FALSAFAH PENDIDIKAN
1.     Falsafah lahir daripada perbezaan faktor sejarah, budaya dan persekitaran.
2.  Falsafah pendidikan mestilah didasarkan kepada kepada asas yang kukuh, diyakini dan tidak mudah berubah.
3.   Kebenaran falsafah mestilah boleh dibuktikan dengan kajian atau ujikaji sehingga diyakini bahawa falsafah tersebut boleh dipercayai (al-Nahwi, 2000).

11.0 KESIMPULAN
1.   Secara keseluruhannya falsafah barat ,islam dan timur mempunyai perbezaan yang ketara dari segi konsep, prinsip dan lain-lain  serta mempunyai persamaan melalui kaedah pendidikan yang menggalakkan pemikiran kritis.


Disediakan oleh : Ng Chin Pei

No comments:

Post a Comment