PERKEMBANGAN FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT :
REKONSTRUKTISME
Rekonstruktisme adalah hasil pertumbuhan daripada
progresivisme.
Rekonstruktisme berhasrat untuk memperbaiki dan
membangunkan
semula masyarakat. Ia menunjukkan pembentukan satu corak budaya baru
dan penghapusan penyakit masyarakat sebagai tujuan utama
pendidikan.
Rekonstruktisme melihat sekolah sebagai penggerak
penting untuk
memajukan kehidupan manusia malalui pendidikan dan reformasi
sosial.
Rekonstruktisme memilih sekolah sebagai tempat untuk membentuk
masyarakat baharu.
Terdapat beberapa fahaman berkenaan rekonstruktisme:
a. Sekolah berfungsi untuk
- mengenal pasti masalah masyarakat yang
utama yang menyebabkan krisis budaya.
- memupuk sikap dan kemahiran yang boleh
menyelesaikan masalah tersebut.
b. Kurikulum
- menekankan sains sosial dan kaedah kajian
sosial.
- berfokuskan trenda masa kini dan masa
depan, merangkumi isu-isu kebangsaan dan antarabangsa.
- menggalakkan kemahiran dan mata pelajaran
yang diajar adalah yang boleh mengenal pasti dan menyelesaikan masalah
masyarakat.
- menggalakkan pembelajaran aktif dengan
mengambil kira mengenai masyarakat masa kini dan juga masa hadapan.
KONSEP
Pembentukan semula masyarakat dan perkembangan teknologi yang
pesat mendesak ‘order’ baharu dalam masyarakat.
PRINSIP
Isu sosial yang wujud perlu didedahkan pada pelajar untuk
melatih mereka memperoleh kemahiran untuk mengatasi masalah- masalah tersebut.
TUJUAN
Pembaharuan perkara- perkara yang terdapat dalam sistem sosial
dan melahirkan individu- individu yang mampu menyelesaikan masalah kelak.
PERANAN
Sekolah: Menyediakan pembelajaran yang dapat melahirkan individu
yang dapat menyelesaikan masalah dan mampu menghadapi cabaran dalam masyarakat.
TUMPUAN
Isi kandungan kokurikulum meliputi aspek-aspek masalah sosial,
ekonomi dan politik. Kaedah PDP haruslah berstruktur, & mengandungi elemen
kajian saintifik.
Sumber:
- http://ipgkpt.edu.my/kdc%20interim/2017/modul/Tajuk%202FPKnFPG.pdf
- KHU JIA HUI
(227 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment