Sunday, 1 April 2018


PERKEMBANGAN FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT : REKONSTRUKTISME

Rekonstruktisme adalah hasil pertumbuhan daripada progresivisme.
Rekonstruktisme berhasrat untuk memperbaiki dan membangunkan
semula masyarakat. Ia menunjukkan pembentukan satu corak budaya baru
dan penghapusan penyakit masyarakat sebagai tujuan utama pendidikan.
Rekonstruktisme melihat sekolah sebagai penggerak penting untuk
memajukan kehidupan manusia malalui pendidikan dan reformasi sosial.
Rekonstruktisme memilih sekolah sebagai tempat untuk membentuk
masyarakat baharu.

Terdapat beberapa fahaman berkenaan rekonstruktisme:

a. Sekolah berfungsi untuk
  • mengenal pasti masalah masyarakat yang utama yang menyebabkan krisis budaya.
  • memupuk sikap dan kemahiran yang boleh menyelesaikan masalah tersebut.
b. Kurikulum
  • menekankan sains sosial dan kaedah kajian sosial.
  • berfokuskan trenda masa kini dan masa depan, merangkumi isu-isu kebangsaan dan antarabangsa.
  • menggalakkan kemahiran dan mata pelajaran yang diajar adalah yang boleh mengenal pasti dan menyelesaikan masalah masyarakat.
  • menggalakkan pembelajaran aktif dengan mengambil kira mengenai masyarakat masa kini dan juga masa hadapan.

KONSEP
Pembentukan semula masyarakat dan perkembangan teknologi yang pesat mendesak ‘order’ baharu dalam masyarakat.

PRINSIP
Isu sosial yang wujud perlu didedahkan pada pelajar untuk melatih mereka memperoleh kemahiran untuk mengatasi masalah- masalah tersebut.

TUJUAN
Pembaharuan perkara- perkara yang terdapat dalam sistem sosial dan melahirkan individu- individu yang mampu menyelesaikan masalah kelak.

PERANAN
Sekolah: Menyediakan pembelajaran yang dapat melahirkan individu yang dapat menyelesaikan masalah dan mampu menghadapi cabaran dalam masyarakat.

TUMPUAN
Isi kandungan kokurikulum meliputi aspek-aspek masalah sosial, ekonomi dan politik. Kaedah PDP haruslah berstruktur, & mengandungi elemen kajian saintifik.

Sumber: 
  • http://ipgkpt.edu.my/kdc%20interim/2017/modul/Tajuk%202FPKnFPG.pdf
Disediakan oleh:
  • KHU JIA HUI


(227 patah perkataan)

No comments:

Post a Comment