Guru sebagai model insan
Guru didefinisikan sebagai insan yang bukan sahaja
bertanggungjawab untuk menyampaikan ilmu pengetahuan, tetapi juga berperan
sebagai model insan kepada anak-anak murid.
Keperibadian dan tingkah laku seseorang guru akan diperhatikan oleh anak
murid dan seterusnya diikuti oleh mereka. Oleh itu, seseorang guru perlulah
bersahsiah tinggi supaya menjadi contoh yang baik kepada pelajar.
Antara sahsiah yang boleh
ditonjolkan termasuklah berdisiplin, berbudi bahasa, bersopan dan bermoral.
Contohnya, seseorang guru harus berpakaian kemas semasa di dalam kelas. Perkara
ini memberi imej yang baik dan menjadi teladan anak murid agar mereka sentiasa
memastikan pakaian mereka dalam keadaan kemas. Kesannya, penampilan murid yang
positif dapat dibentukkan. Di samping itu, seseorang guru harus berpandangan
progresif dan saintifik. Seseorang guru mestilah bergerak maju dan berusaha
menyesuaikan diri dengan penggunaan teknologi yang semakin maju dalam bidang
pendidikan. Tindakan ini dapat menyedarkan anak-anak murid tentang kepentingan
penggunaan teknologi dalam pendidikan. Sikap kerajinan yang ditunjukkan oleh
guru juga menyedarkan anak-anak murid bahawa mereka perlu bersikap tekun dalam
mempelajari sesuatu ilmu dan menguasai sesuatu kemahiran. Seterusnya, guru
berperanan untuk mendidik generasi muda yang dapat menyumbangkan diri kepada
pembangunan dan kemajuan negara pada masa hadapan. Seseorang guru perlulah
berusaha menghayati aspirasi negara yang dihasratkan. Perkara ini boleh
dijadikan sebagai iktibar kepada pelajar dan semangat patriotik dapat dipupuk
dalam kalangan pelajar. Apabila berkomunikasi dengan orang lain, guru harus
bersopan santun dan tidak menggunakan kata kasar.
Selain mengajar dan
mendidik murid, guru juga patut melibatkan diri dalam aktiviti sukan. Misalnya,
seseorang guru boleh menghadiri aktiviti kokurikulum, Hari Sukan, Hari
Kokurikulum, dan Program Satu Murid Satu Sukan. Penglibatan guru dalam aktiviti
sukan menjadi teladan baik kepada murid agar mereka aktif dalam
kokurikulum. Murid juga akan mementingkan
sukan selain menggutamakan pelajaran kerana galakan guru yang melibatkan diri
dalam aktiviti sukan. Anak murid juga berpeluang untuk bekerjasama dengan guru
dan kawan mereka semasa melakukan aktiviti sukan dan kokurikulum. Impaknya,
insan yang berkembang dengan seimbang dari segi intelek, jasmani, rohani,
sosial dan emosi boleh diwujudkan. Dari segi agama, guru perlu menghayati dan
mematuhi ajaran agama. Guru juga boleh menggalakkan murid melibatkan diri dalam
aktiviti atau perayaan yang berkaitan dengan agama. Guru yang berpegang teguh
kepada agama dapat menjadi teladan yang baik kepada anak-anak murid. Jati diri
murid dapat dikukuhkan apabila mereka mempunyai kepercayaan kepada Tuhan.
Sumber
Dr.
Syed Ismail Syed Mustapa & Ahmad Subki Miskon. (2016). Pengantar Pengajian
Profesional. Petaling Jaya, Selangor. Sasbadi Sdn. Bhd.
Disediakan oleh
Tdene How Jiatyenn
Tdene How Jiatyenn
(366 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment