Sunday, 1 April 2018

PERKEMBANGAN FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT : ESENTIALISME

PERKEMBANGAN FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT : ESENTIALISME
·         Dibentuk oleh William C. Bagley pada tahun 1938
·         Pendidik-pendidik lain yang terlibat ialah Thomas Briggs, Frederick Breed dan Isaac L. Kandel
·         Ahli-ahli esentialisme mengkaji semula perkara-perkara yang perlu dimasukkan ke dalam kurikulum sekolah ; membezakan di antara program-program penting dan kurang penting ; dan membentuk semula autoriti guru di dalam bilik darjah (Kneller, 1971)
·         Falsafah yang tradisional dan konservatif – dapat mengekalkan tradisi dan tamadun sesuatu masyarakat serta menggalakkan perkembangan intelektual pelajar
·         Tumpuan utama kurikulum – perkara-perkara yang dianggap penting dan benar-benar diperlukan
·         Sekolah rendah
Ø  Paling penting: pembacaan, penulisan, percakapan, ejaan dan ilmu       kira-kira. 
Ø  Kedua penting: sejarah, ilmu alam, sains fizikal dan biologikal dan bahasa asing. 
Ø  Kurang penting: kesenian, muzik, dan pendidikan jasmani
·         Sekolah menengah – perkara penting sekolah rendah diperkembangkan menjadi lebih khusus dan mencabar.
Ø  Penting: ilmu kira-kira- ilmu hisab (algebra, geometri, trigonometri dan trigonometri dan kalkulus), sains fizikal- fizik, kimia dan geologi.
Ø  Kurang penting; kesenian, muzik, pendidikan jasmani, kokurikulum, mata pelajaran vokasional dan pra-vokasional.
·         Berpegang kepada 3M (menulis, membaca, mengira)
·         Brickman (1958) - Guru – (pusat) alam pendidikan, berpengetahuan, mendalami psikologi kanak-kanak, berupaya menyampaikan fakta, unggul, menggunakan asas-asas falsafah dan sejarah pendidikan, tekun.
·         Inisiatif dalam pendidikan terletak di bahu guru
·         Kaedah pengajaran: pembacaan, syarahan, ingatan, ulangan, penggunaan alat-alat pandang- dengar dan peperiksaan
·         Pelajar perlu berusaha bersungguh-sungguh dan disiplin-kendiri
·         Tumpuan pendidikan- menyerap perkara-perkara yang telah ditetapkan – menyedari keupayaan dan kemampuan
·         Tujuan bersekolah – mengetahui kewujudan alam mini
·         Kandel (1938) – pengetahuan mestilah diterangkan mengikut susunan yang logik supaya mudah difahami

(232 patah perkataan)
Disediakan oleh: Ivy Ling Zhe Yun

No comments:

Post a Comment