PERKEMBANGAN FALSAFAH
PENDIDIKAN BARAT : ESENTIALISME
·
Dibentuk oleh William
C. Bagley pada tahun 1938
·
Pendidik-pendidik
lain yang terlibat ialah Thomas Briggs, Frederick Breed dan Isaac L. Kandel
·
Ahli-ahli esentialisme
mengkaji semula perkara-perkara yang perlu dimasukkan ke dalam kurikulum
sekolah ; membezakan di antara program-program penting dan kurang penting ; dan
membentuk semula autoriti guru di dalam bilik darjah (Kneller, 1971)
·
Falsafah yang
tradisional dan konservatif – dapat mengekalkan tradisi dan tamadun sesuatu
masyarakat serta menggalakkan perkembangan intelektual pelajar
·
Tumpuan utama
kurikulum – perkara-perkara yang dianggap penting dan benar-benar diperlukan
·
Sekolah rendah
Ø Paling penting: pembacaan, penulisan, percakapan, ejaan
dan ilmu kira-kira.
Ø Kedua penting: sejarah, ilmu alam, sains fizikal dan
biologikal dan bahasa asing.
Ø Kurang penting: kesenian, muzik, dan pendidikan jasmani
·
Sekolah menengah –
perkara penting sekolah rendah diperkembangkan menjadi lebih khusus dan
mencabar.
Ø Penting: ilmu kira-kira- ilmu hisab (algebra, geometri,
trigonometri dan trigonometri dan kalkulus), sains fizikal- fizik, kimia dan
geologi.
Ø Kurang penting; kesenian, muzik, pendidikan jasmani, kokurikulum,
mata pelajaran vokasional dan pra-vokasional.
·
Berpegang kepada 3M
(menulis, membaca, mengira)
·
Brickman (1958) -
Guru – (pusat) alam pendidikan, berpengetahuan, mendalami psikologi
kanak-kanak, berupaya menyampaikan fakta, unggul, menggunakan asas-asas
falsafah dan sejarah pendidikan, tekun.
·
Inisiatif dalam
pendidikan terletak di bahu guru
·
Kaedah pengajaran:
pembacaan, syarahan, ingatan, ulangan, penggunaan alat-alat pandang- dengar dan
peperiksaan
·
Pelajar perlu
berusaha bersungguh-sungguh dan disiplin-kendiri
·
Tumpuan pendidikan-
menyerap perkara-perkara yang telah ditetapkan – menyedari keupayaan dan
kemampuan
·
Tujuan bersekolah –
mengetahui kewujudan alam mini
·
Kandel (1938) –
pengetahuan mestilah diterangkan mengikut susunan yang logik supaya mudah
difahami
(232 patah perkataan)
Disediakan oleh: Ivy Ling Zhe Yun
No comments:
Post a Comment