Sunday, 1 April 2018

Konsep Falsafah Pendidikan Timur


Konsep Falsafah Pendidikan Timur
Falsafah Pendidikan Timur boleh digolongkan dalam dua aliran fahaman yang utama, iaitu: China (Konfusianisme dan Taoisme) dan India (Buddisme dan Hindunisme).
 • Menyatakan bahawa pendidikan merupakan sesuatu elemen yang amat penting bagi      
   seseorang individu baik di dunia mahupun akhirat.
 • Kehidupan akan berubah jika mereka sanggup berubah.
• Sikap seseorang penentu pencapaian kebahagian.
• Manusia belajar melalui pemerhatian alam semula jadi.
• Refleksi kendiri atau muhasabah diri terhadap pemerhatian tersebut.
• Menimbulkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan atau keinginan untuk bertaubat.
• Setiap manusia ingin memperoleh kebijaksanaan dan mencapai nirvana. Apabila kita     sudah menjadi bijak, secara automatik, kita akan berbuat baik dan mengelakkan dari     melakukan kejahatan.

Konsep faIsafah pendidikan China
1)    Konsep Confucius
  • Menekankan konsep ketuhanan dan kerohanian yang menjanjikan balasan baik bagi perbuatan baik dan sebaliknya.
  • Menekankan konsep ren/jen iaitu kasih sayang dan juga sifat perikemanusiaan. Konsep ini mendidik masyarkat Cina agar memperbaiki diri terlebih dahulu, untuk asas konsep ini ialah chung (buat perkara positif terhadap orang lain apa yang kita suka orang buat kepada kita) dan shu (jangan buat perkara negative sebagaimana kita tidak suka orang lain buat perkara tersebut kepada kita).
  • Confusius menekankan konsep Li iaitu peraturan akhlak dan peraturan kehidupan iaitu :

i. Peraturan perhubungan manusia dengan tuhan
ii. Peraturan perhubungan manusia dengan manusia
iii. Peraturan perhubungan politik
  • ·    Confucius menekankan konsep zhong yong iaitu kesederhanaan, segala perlakuan manusia perlulah bersederhana dan tidak setuju kekerasan sebagai jalan penyelesaian.



2)    Konsep Taoisme
  • Menekankan konsep ketuhanan dan kerohanian yang menjanjikan balasan baik bagi perbuatan baik dan sebaliknya.
  • Menekankan konsep moral dan etika yang perlu dipatuhi masyarakat.
  • Percaya kepada cinta sejagat (universal love) tanpa mengendahkan hubungan keluarga dan kedudukan. Manusia harus mencintai orang lain seperti menyayangi diri sendiri. Perbuatan menyayangi boleh mengelakan perselisihan dan jenayah serta menjadikan dunia aman.

Sumber


Disediakan oleh
  • Ling Pei Wen

(285 p.p.)

No comments:

Post a Comment