PERKEMBANGAN FALSAFAH PENDIDIKAN BARAT: REKONSTRUKTISME
Rekonstruktisme adalah hasil pertumbuhan daripada
progresivisme. Rekonstruktisme berhasrat untuk memperbaiki dan membangunkan semula
masyarakat. Ia menunjukkan pembentukan satu corak budaya baru dan penghapusan
penyakit masyarakat sebagai tujuan utama pendidikan. Rekonstruktisme melihat
sekolah sebagai penggerak penting untuk memajukan kehidupan manusia malalui
pendidikan dan reformasi sosial. Rekonstruktisme memilih sekolah sebagai tempat
untuk membentuk masyarakat baharu.
Terdapat beberapa fahaman berkenaan rekonstruktisme:
Sekolah berfungsi untuk
- mengenal pasti masalah masyarakat yang utama yang menyebabkan krisis budaya.
- memupuk sikap dan kemahiran yang boleh menyelesaikan masalah tersebut.
Kurikulum
- menekankan sains sosial dan kaedah kajian sosial.
- berfokuskan trenda masa kini dan masa depan, merangkumi isu-isu kebangsaan dan antarabangsa.
- menggalakkan kemahiran dan mata pelajaran yang diajar adalah yang boleh mengenal pasti dan menyelesaikan masalah masyarakat.
- menggalakkan pembelajaran aktif dengan mengambil kira mengenai masyarakat masa kini dan juga masa hadapan.
KONSEP
Pembentukan semula masyarakat dan perkembangan teknologi
yang pesat mendesak ‘order’ baharu dalam masyarakat.
PRINSIP
Isu sosial yang wujud perlu didedahkan pada pelajar untuk
melatih mereka memperoleh kemahiran untuk mengatasi masalah- masalah tersebut.
TUJUAN
Pembaharuan perkara- perkara yang terdapat dalam sistem
sosial dan melahirkan individu- individu yang mampu menyelesaikan masalah
kelak.
PERANAN
Sekolah: Menyediakan pembelajaran yang dapat melahirkan
individu yang dapat menyelesaikan masalah dan mampu menghadapi cabaran dalam
masyarakat.
TUMPUAN
Isi kandungan kokurikulum meliputi aspek-aspek masalah
sosial, ekonomi dan politik. Kaedah PDP haruslah berstruktur, & mengandungi
elemen kajian saintifik.
Sumber:
Disediakan oleh:
- Wan Mazlan bin Wan Mohd Rashdi
(227 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment